starožitná skriňa, knihy vo formaldehyde v sklenených nádobách, 170 x 91 x 60 cm, dar autora, inv. č. P 430
Ide o ranné Ondakovo dielo z počiatočnej etapy jeho tvorby 90. rokov minulého storočia, ktoré odštartovalo jeho kariéru. V staršej vitríne je umiestnených niekoľko kultúrnych „vzoriek“ – titulov kníh z estetiky a dejín umenia, naložených vo formaldehyde.
Autor kriticky reflektuje úlohu kultúrnej pamäte, konzervovania informácií a predstavenia osudu moderného umenia v podobe archívu „mŕtvych ideí“. Podobný princíp zapustenia literatúry v sklenených medicínskych nádobách použil Ondak aj v iných prácach, napr. Zázračné dieťa (1993; PGU Žilina), či Extended Sleep (1996; Ludwig Museum Budapešť).
V priebehu 90. rokov rozvíjal túto myšlienku skreslenej pamäte, kultúrnych vrstiev aj inštitucionálnej kritiky v polohe „archeologických“ vzoriek prezentácie (Expozícia ZU Varšava, 1998; Múzeum/sklad NG Praha,1999; Cez očnú šošovku, Ludwig múzeum Budapešť, 2000). Ide o víťazné dielo prvej výročnej výstavy Sorosovho centrá súčasného umenia v Bratislave, ktorá sa uskutočnila v GJK Trnava a práca následne bola venovaná do galerijných zbierok.
Roman Ondak: New Observations. 2018. Kőln: Walter Kőnig, 162 s.; ISBN: 978-3960983767;
Bajcurová, Katarína. 2017. Slovenské sochárstvo 1945-2015, Bratislava: Slovart, 320 s., ISBN: 9788097184711; Roman Ondak. 2011. Kőln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 192 s., 231 repro, ISBN 978-3-86335-291-2;
RHOMBERG, Kathrin (edit.). 2005. Roman Ondak: Impressum/Imprint, Kőln: Kőlnischer Kunstverein. 224 s., ISBN: 3-88375-961-9;
BESKID, Vladimír. 2006. The Situation of Visual Culture in Post –War Slovakia In: IRWIN (edit). East Art Map – Contemporary Art and Eastern Europe, London: Afterall Books – Cambridge: MIT Press, s. 307-317; ISBN 1-84638-022-7.
Galéria je od 20. apríla OTVORENÁ (vstup je povolený iba s negatívnym testom nie starším ako 7 dní)!!!
Gallery is OPEN from the 20th of April (entry only with a negative test result not older than 7 days)!!!