Prejsť na menu | Prejsť na obsah



RECYKLart

Výtvarná interpretácia: reakcia na konkrétne umelecké diela
Študentský workshop

klUb3 v Kopplovej vile (Galéria Jána Koniarka v Trnave)

 

Zoznam zúčastnených študentov: Adriana Hajduová, Barbora Masárová, Bianka Cilingová, Denisa Olivová, Denisa Pražencová, Ivana Kanianska, Ján Nemec, Jana Gajdošová, Klaudia Moravčíková, Kristína Rigasová, Laura Liptáková, Lenka Strašíková, Lucia Honečková, Natália Gašparová, Nina Nagyová, Pavlína Ivánková, Simona Malíková, Tomáš Marton

Lektorky: Mgr. Valentína Nídelová (galerijný pedagóg), Mgr. Lucia Izakovičová (odborný pedagóg)
Fotografie z workshopu: Mgr. Pavol Obst
 

pozvanka-recyklart

Zadanie:
Študenti mali kreatívne reagovať na konkrétne súčasné umelecké diela s cieľom pokúsiť sa ich výtvarne interpretovať pomocou svojej vlastnej autorskej tvorby. Východiskové umelecké artefakty predstavovali výber rôznych umeleckých realizácií- kresby, umenie inštalácie, konceptuálne umenie... Predpokladom bolo uvedomenie si postavenia umeleckého diela v dnešnej dobe- v súčasnom umení je podstatný najmä kontext v ktorom sa umelecké dielo realizuje a vníma. Takto chápané diela predstavujú vizuálne komentáre k súčasnému dianiu – prvoradá je myšlienka, systém vzťahov ktoré sa v umeleckom diele stretávajú a ktoré vie umelecké dielo podnietiť a sprostredkovať.

Kľúčové slová: Interpretácia- výklad, objasnenie, pretlmočenie, prerozprávanie, oživenie, Recyklácia, Apropriácia (privlastnenie), Citácia,

Interpretované diela:
1. Bubák Jozef, Jozef Bubák – kresby, 1988, papier, ofset, 96,5x67cm
2. Masár Stano - bezpečnostné tabuľky Stana Masára
3. Binder Erik, Strašidlo a spoločnosť, 2008, sprej na plátne, 80,5x60cm,
4. Čarný Ladislav, Dialóg s Messerschmidtom, 1998, sadra, zrkadlo,
drevo, sklo, lepenie, odlievanie, 33x27x11cm,
5. Dudáš Juraj, Cubes, nedatované, digitálna tlač, fotografia, 120x59cm,
6. Ondák Roman, Osudy moderného umenia, 1993, starožitná skriňa a knihy v
sklených nádobách vo formaldehyde, 170x91x60cm,
7. David Jiří, Neón, 2010, detail
8. Fajnor Richard, Zo série HangArt.I.-III., 2004-6, Digitálna tlač na textilnom
podklade a hliníkovom nosiči,
9. Džadoň Tomáš, „Správna“ architektúra, 2008, cetris, kartón, v: 112cm,
10. Cyril Blažo - Cyril Blažo, Hviezda, 2009, koláž

Jedny z výrazných umeleckých stratégií uplatňovaných vo vizuálnom umení 20. a 21. storočia sú apropriácia (privlastnenie), citácia, interpretácia. Autori (študenti) sa mohli inšpirovať ideami, alebo formálnym prevedením umeleckých diel. Myšlienky umeleckých diel mohli rozvíjať, transformovať, polemizovať s nimi, ironizovať ich a pod. Dôležitý je najmä prvý krok- kontakt s umeleckým dielom – snaha o jeho pochopenie. Nevnímať umelecké dielo iba ako estetický objekt, ale ako predmetné vyjadrenie idei, myšlienok, rôznych podnetov na ktoré je možné autorsky reagovať.

Mgr. Peter Megyeši
 



FacebookRSS

Mediálni partneri:

MTTMY trnavské novinyTrnavskoTrnavský hlastrnava-live.sk

Partneri:

TatrachemacnsSWANTrnavská univerzita - Pedagogická fakulta
Správca obsahu © Galéria Jána Koniarka v Trnave
Tvorba a dizajn webstránky © E-GO s.r.o. | Redakčný systém © IRISOFT s.r.o.
Mapa stránky | Prehlásenie o prístupnosti | O stránke | Právne informácie
Zriaďovateľom Galérie Jána Koniarka v Trnave je Trnavský samosprávny kraj