Prejsť na menu | Prejsť na obsah



Galéria portrétov

Prehľad portrétneho žánru od 18. do 21. storočia zo zbierkového fondu GJK Trnava

Miesto konania: schodisko Kopplovej vily, Zelený kríček 3, Trnava
Koncepcia: Vladimír Beskid
Vernisáž: 21. apríl 2010 o 18:00 hod., Kopplova vila

Pôvodná koncepcia výstavy bola zrušená ku dňu 16.8.2015 a následne (január 2016 - jún 2018) bola neodborne preinštalovaná bývalým riaditeľom akad. arch. Róbertom Němečkom.

Od 13. 9. 2018 sprístupnená pôvodná koncepcia PhDr. Vladimíra Beskida.

1271613259galeria-portretov

Stála expozícia sa nachádza vo vstupnom schodiskovom priestore Kopplovej vily a umocňuje jej osobitú reprezentatívnu podobu na drevenom obklade.

Expozícia ponúka edukatívny prehľad vývoja portrétneho žánru od polovice 18. storočia do začiatku 21. storočia, jedného z klasických žánrov európskej obrazovej kultúry. Zároveň v skratke presvedčivo ukazuje výrazný posun maliarskeho výtvarného jazyka počas uplynulých storočí – ide o vytvorenie charakteristickej podoby nielen samotných portrétovaných, ale aj obdobia, v ktorom boli vytvorené (spôsob posadenia modelu, dobový odev, mocenské postavenie, symboly a atribúty, maliarsky rukopis, forma rámovania a pod.) Štrnásť diel tak predstavuje kolekciu najkvalitnejších podobizní zo zbierkového fondu trnavskej galérie ( s jedinou zápožičkou zo zbierok Nitrianskej galérie v Nitre). V ďalšej rovine sa expozícia sústreďuje predovšetkým na autorov, ktorí pôsobili v trnavskom regióne, alebo odtiaľ pochádzali (Jozef Zanussi, Jozef Balogh, Štefan Polkoráb, Jozef Šturdík, Jozef Trepáč, Peter Rónai).

Od reprezentačnej podobizne s dôrazom na spoločenské postavenie a majetok sa expozícia uberá k prezentačným spodobeniam s väčšou štylizáciou, uvoľneným rukopisom a psychologickým nábojom. Galériu príznačne otvára majestátny barokový portrét cisára Jozefa II. (1785) s atribútmi mocnára od trnavského mešťana a maliara Jozefa Zanussiho (1738-1818). Vstup fotografie v polovici 19. storočia ráznym spôsobom zmenil podobu a postavenie portrétu vo výtvarnom svete. Preto posledným v zostave diel nie je maliarsky portrét, ale digitálna tlač s pohyblivým obrazom videa a softvérovým morfingom. Kolekciu tak symbolicky uzatvára manipulovaný autoportrét Petra Rónaia (1953) zo série Mixed Memory (2007) so vstavaným videom na čele, kde beží AutoReverse (1996) – morfing fotografií jeho podoby v priebehu desaťročí.

Vladimír Beskid



FacebookInstagram

Mediálni partneri:

MTTMY trnavské novinytrnava-live.skTrnavské rádio RTVS DoMesta.sk

Partneri:

cnsTrnavská univerzita - Pedagogická fakulta
Správca obsahu © Galéria Jána Koniarka v Trnave
Tvorba a dizajn webstránky © E-GO s.r.o. | Redakčný systém © IRISOFT s.r.o.
Mapa stránky | Prehlásenie o prístupnosti | O stránke | Právne informácie
Prehlásenie o ochrane osobných údajov
Zriaďovateľom Galérie Jána Koniarka v Trnave je Trnavský samosprávny kraj